Принципно за Панамския скандал

  • 10 April 2016

- Диктаторите ще се опитат да замажат положението и да заличат следите си

- За какво се ползват офшорните фирми от частния сектор и за какво от политиците

 

Почти никога не поствам мои интервюта. Доста съм зает в ежедневието с дейността на Български икономически форум, но реших, че по повод на „Панамските” разкрития е добре да документирам това, което смятам за принципно. Да се опитам да отделя плявата и да кажа, че ще има опити за  „замазване на скандала” у нас по схемата „всички са в кюпа и всички са грешни” или "лошите от Запада натопиха нашия добър държавен вожд". Ето какво казах в интервю за bTV радио на 05.04.2016г. 

 

Георги Табаков

Председател

Български икономически форум

 

Водещ (Бетина Тодорова):  Здравейте малко след 18:00 часа. Вие слушате bTV радио, предаването „Важното казано на глас”. Аз съм Бетина Тодорова. Скандалът с Панамските документи продължава да се разраства и да държи под напрежение държавни лидери и обществени лица. Знаете – скандалът възникна преди няколко дни. Шефът на организацията „Прозрачност без граници подаде оставка поради аферата. Потресени от разкритията, исландците продължиха да настояват за оставката на премиера си. Вчера имаше десет хиляден протест в столицата Рейкявик. Прокуратурата пък в Панама обяви, че започва разследване на всички офшорни компании на територията на страната. За коментар по темата, потърсих Георги Табаков, който е председател на Български икономически форум.

 

Г.Табаков:

Този скандал е доста по-голям от скандала с Уикилийкс защото при Уикилийкс става дума за изтичане на секретна информация, за кореспонденция, която показва неофициалното отношение на хора от eдна администрация към други администрации, за секретната кореспонденция между различни институции. Част от разкритията в Уикилийкс са на ръба на махленската клюка, огромната част от разкритията не предизвикаха и няма да предизвикат сериозни законови разследвания или оставки.

При Панамските документи става дума за нещо много по-сериозно, става дума за милиарди долари и очевидно за финансови операции, които в по-голямата си част се предполага, че са извършени с нечисти пари и нечисти доходи. Това са операции, които са проследени, и допълнително могат и ще бъдат доразследвани.

И всъщност за това скандалът е толкова голям и несравним с Уикилийкс. Ако в Уикилийкс разбираме какво един лидер бил казал неофициално за другия лидер „зад гърба” му, то Панамските документи ни разкриват с какви огромни, неофициални и скрити финансови средства разполагат част от тези лидери и приближените до тях кръгове. Няма нищо лошо един човек, пък бил и той политически лидер да разполага с големи пари, стига да може да докаже от къде са. Няма нищо лошо в това политическите лидери да са богати хора, стига те да са придобили своите средства и имущество по един честен и законен начин. Фактът, че тези огромни суми се намират в сметки на офшорни компании, и по един или друг начин са крити чрез схемите на офшорните зони, показва, че на тези лидери не им е много чиста работата и за това искат да покрият следите си.

Тук е мястото да отворя една голяма скоба – няма нищо лошо в съществуването на офшорните зони. Аз не съм от икономистите, които мислят, че тези зони трябва да бъдат заличени или, че трябва да бъдат тежко регулирани. Голямата част от операциите, които извършват компаниите чрез офшорните зони са „чисти”операции. Една голяма част са полезни операции защото много от инвестициите по света нямаше да са осъществени ако ги нямаше офшорните зони. Ще обясня защо:  офшорните зони позволяват на инвеститорите да намалят финансовия си риск при осъществяване на инвестиции в слабо стабилни страни. Много нормални международни търговски сделки, инвестиции и джойнтвенчъри се случват благодарение на възможностите, които предоставят офшорните зони.

Какво предоставят офшорните зони:

-        В повечето случаи там няма данъци , или има съвсем пренебрежимо ниски данъци;

-        Това са места където я няма финансовата свръх регулация на модерните икономики;

-        По-голяма анонимност по отношение на собствеността, управлението и финансовото състояние на компанията. По-трудно се проследява кой е собсвеникът, кои са директорите и съответно кой стои зад една или друга сделка.

И ето тук е заровено кучето - този трети компонент очевидно се харесва и се използва от диктаторски режими и от корумпирани политици за да скриват своите следи.

 

Водещ:  Знаем, споменахте го и Вие, стана ясно и за всички ни, че една голяма част от европейските лидери са имали, скрити активи, които не се знае от къде са дошли. Какво би последвало? Ще падат ли оставки, ще има ли сваляне на политически лидери? Това ще доведе ли до някакъв вид дестабилизация – политическа и съответно икономическа?

 

Г.Табаков:

В страните, в които има установена демокрация и установен политически морален ред, никаква политическа дестабилизация няма да се случи. Ако някой си мисли сега, че с този скандал може да се разтърси Европа, или да създаде впечатление в България, че Европа е разтърсена, дълбоко греши. Знаем, че това са страни, в които някой път за неплатена дребна глоба си заминават министри, министър-председатели и цели управляващи мнозинства. Най-вероятно, в цивилизованта част на света, ще има оставки и ще има пречистване на политическия елит. И в това няма нищо дестабилизиращо.

Политическа дестабилизация заплашва диктаторските ржими или тези режими, които могат да бъдат охарактеризирани като „мека диктатура”, такава каквато е Русия. Това би се случило ако техните народи разберат, вече доказано, за размера на корупцията и далаверите, в които са затънали техните лидери. Поради това, тези режими ще се опитат да направят следните неща:

-         да скрият или ограничат информацията за скандала чрез цензура;

-        да омаловажат значението на скандала чрез замазване и замъгляване или вкарване на дебата в угодна за тях посока – например За и Против офшорните зони и т.н.

-        да  се опитат да дискредитират пред собствената си публика източниците на информация, с теория за „омаскаряване”, „външна атака срещу добрия лидер” и „световна конспирация”

-        на много места ще послужи за подмяна на една марионетка с друга марионетка – тип бушон.

 

Водещ:  Това как би се отразило в Русия? Знаем, че Путин фигурира сред имената с милиарди в офшорните зони.

 

Г.Табаков:

За размера на Русия и за размера на корупцията, за която се говори, че съществува там, тези 2 милиарда долара са направо нищо.

Какво би се променило? - Ако властите се справят добре с действията, които описах по-горе и омаловажат скандала, най-много рейтингът на Путин да падне от 87% на 85% или с още няколко пункта. (казано е саркастично)

Това, което обаче е важно за Русия и, което е лошо за г-н Путин е, че вече много слино е накърнен неговия имидж и сред тези партньори, които все още официално имаха илюзии по отношение на неговия политически режим. Казвам официални илюзии – от типа на политически коректното говорене за приятелски взаимоотношения, партньорство и сътрудничество. Говорене, което продължаваше да съществува, дори след въвеждането на санкциите – някак по инерция.  Е, сега вече няма как, в Германия или в която и да е нормална държава, ако сте политически лидер да обосновете защо харесвате някой, който е доказано корумпиран.

 

Водещ: Интересна е ситуацията със Исландия, където има едно много силно гражданско общество, а техният премиер също излезна в документите....

 

Г.Табаков:

Всички знаят, че финансовата система на Исландия беше свързана с руски капитали. Това е основната причина. Няма как в една толкова малка страна да окупирате икономически толкова много, без да корумпирате политическия елит.

Това е в много голяма степен политиката на тази голямата държава (Русия) спрямо малките – корумпиране на политическия елит чрез различни видове големи проекти. На Балканите това са предимно енергийни проекти, в които изчезват стотици милиони. Корумпирайки политическия елит се купува, в най-невиния случай, икономическа свобода и господстващо положение на местния пазар, но понякога се купува и националната сигурност на страната.

След което, завземайки чрез корупция тези стратегически икономически позиции и огромни парчета от националния пазар се започва осребряването им – от продажбата на едана или друга стока или продукт на завишени цени до политически интриги и предизвикване на политически кризи.

 

Водеща: Трябва ли да се притесняваме като граждани за укритите данъци през схемите на офшорните зони?

 

Г.Табаков:

Искам едно принципно нещо да стане кристално ясно и ще използвам случая с Меси като пример.

Това, че са излезли в документите пари на Лионел Меси  - аз мисля, че Меси ще си докаже и ще си оправи нещата. Да, Меси като велик футболист е обществена личност, но Меси си печели сам парите и ние всички знаем как ги печели – всяка сряда играе в Шампионска лига, а всеки уикенд в испанското първенство.

Проблемът не е в големите частните компании и в частните лица. Те най-вероятно са използвали вратички в законодателсвото – испанското, българското, европейското или аржентиското и условията, които им се предлагат през офшорните зони за да спестят, да -твърде вероятно голяма сума пари, но и най-вероятно това се е случило законно.

Т.е. да се върнем пак на примера с Меси – използвайки офшорните схеми, Меси спестява данъци от ЗАКОННИТЕ си доходи. Докато един президент, еднин премиер, един депутат, един министър, някой шеф на държавна комисия или агенция, за да имат пари там – това не са пари от законните им доходи. Защото няма такива президенти или премиери, които да взимат заплата от по 1 милиард долара. Това е огромната разлика.

В случая е изключително неправилно и само помага на тези, които се опитват да замажат цялата работа, да се слагат фигури като Меси и други фигури от частния сектор, редом с политическите фигури. Меси печели частни пари, Меси не печели държавни пари. От друга страна, политиците и техните обкръжения, които имат участие в офшорни компании, са спечелили тези средства не само неморално, но и  най-вероятно НЕЗАКОННО по врме когато са имали контрол над обществен ресурс. Това са, в най-добрия случай, отклонени средства от големи държавни поръчки, но в по-тежките случаи, най-вероятно ще разберем, че това са пари от покровителство на канали за контрабанда и незаконна търговия с оръжие, наркотици, трафик на хора и т.н.

Която и да е българска или чужда фирма да излезне – нека да ги проверят данъчните. И ако открият нарушение, свързано с укриване на данъци – нека да ги накажат, да ги глобят или да им наложат други санкции. В огромната част от случаите това ще е обект само на данъчното и финансовото законодателство.

Политиците, които имат участия в офшорни компании, не го правят за да спестят данъци, а за да скрият участието си и да приберат пари от корупционни и мръсни сделки, които сключват. Тези сделки най-вероятно ще се окажат обект на наказателното законодателство. Затова общественото внимание не трябва да се разконцентрира и да се насочи предимно върху политиците и техните приближени, които имат огромни средсва в офшорни операции. Обществото трябва да настоява да бъде проследен и доказан произхода на тези средства както и целите , за които се използват.